Υπερπροπονηση

Υπερπροπονηση

Προσοχή στην υπερπροπόνηση!

Ξεπεράστε κάθε προηγούμενο όριο, αφήστε τις δικαιολογίες, βγείτε από την ζώνη ασφάλειας σας. Όταν πρόκειται για άσκηση συνεχώς βομβαρδιζόμαστε με τις πληροφορίες πως θα πρέπει να δώσουμε μεγαλύτερη ενέργεια για περισσότερο χρόνο που να περιγράφεται και σαφώς από ποιότητα σε κάθε μας κίνηση.

Με τον όρο υπερπροπόνηση αναφερόμαστε στην κατάσταση του αθλούμενου, κατά την οποία η ένταση αλλά και ο όγκος της προπόνησης υπερβαίνει την δυνατότητα αποκατάστασης. Αυτό μπορεί να συμβεί είτε λόγω έλλειψης σωστού προγραμματισμού των προπονήσεων, είτε κακής διατροφής. Ακόμα σημαντικός παράγοντας μπορεί να θεωρηθεί κάποια συναισθηματική διαταραχή η οποία θα επηρεάσει την ψυχική μας υγεία.

Κάθε μορφή άσκησης που έχει σαν στόχο την απόλυτη μυϊκή και καρδιοαναπνευστική βελτίωση  έχει σαν στόχο να φέρει το σώμα μας στα όρια της εξάντλησης. Λειτουργούμε με υπερβολική ένταση και συχνότητα για μεγάλο χρονικό διάστημα και αυτό δεν μας επιτρέπει την επαρκή αποκατάσταση. Με τον παραπάνω τρόπο πέφτουμε στην παγίδα της υπερπροπόνησης (overtraining) και θέτουμε την επινεφριδική λειτουργία του σώματός μας υπό άγχος. Όταν συμβαίνει αυτό τα επινεφρίδια μας αρχίζουν να λειτουργούν ανεπαρκώς και είναι ανίκανα να παράγουν μία κανονική ποσότητα ορμονών ,συγκεκριμένα κορτιζόλη. Το σώμα μας δεν μπορεί να ανακάμψει αποτελεσματικά από την άσκηση.

Η υπερβολική προπόνηση όχι μόνο δεν μας αφήνει να απολαύσουμε τα αποτελέσματα της προσπάθειας που καταβάλαμε, αλλά είναι πιθανό να υποστούμε διακοπές στον ύπνο μας  και αύξηση μυοσκελετικών τραυματισμών. Ακόμη η υπερβολική προπόνηση μπορεί να οδηγήσει σε σύνδρομο χρόνιας κόπωσης , όπου η ακραία προπόνηση ωθεί το σώμα μας στο σημείο που θέλει μήνες ώστε να ανακάμψει. Το ανοσοποιητικό σύστημα υπολειτουργεί και μπορεί να είμαστε συχνά άρρωστοι ,άρα ανίκανοι να προπονηθούμε.

Το μυστικό για την επιτυχία βρίσκετε στον προγραμματισμό με μικρόκυκλους προπονήσεων στους οποίους στοχευμένα θα υπάρχουν περίοδοι με αυξημένη ένταση/συχνότητα  και άλλοι με πιο ήπιας μορφής προπονητικά μοντέλα.

Σημάδια υπερβολικής κόπωσης

  • Διακοπή στον ύπνο.
  • Moodiness, μία μικρή φάση κατάθλιψης.
  • Στασιμότητα στην βελτίωση σας.
  • Αύξηση μυοσκελετικών τραυματισμών.
  • Αυξημένη συχνότητα ασθένειας.
  • Αίσθημα εξάντλησης, αντί για ενεργοποίηση, μετά από την άσκηση.

Εάν έχετε κάποια από τα παραπάνω ενδέχεται να έχετε πέσει στην παγίδα της υπερπροπόνησης. Η μόνη απάντηση είναι να κάνετε ένα διάλειμμα. O οργανισμός μας αναρρώνει και οι λειτουργίες επανέρχονται σε φυσιολογικά επίπεδα, αλλά από την άλλη όταν ξεκινήσουμε πάλι τις προπονήσεις θα δούμε πως το προπονητικό μας επίπεδο θα είναι φανερά πεσμένο.

Θετικό θα είναι μετά από καταστάσεις έντονων προπονήσεων να προσθέτουμε χαμηλότερης έντασης προπονητικά μοντέλα όπως yoga, χαλαρό τρέξιμο ή περπάτημα έτσι ώστε να λειτουργεί σαν ενεργητική αποκατάσταση για τον οργανισμό μας.

Να θυμάστε όταν σπρώχνεται το σώμα σας πέρα από την ζώνη ασφάλειας  εκτός  από ένα χαμόγελο ικανοποίησης και αίσθημα περηφάνιας δώστε στον οργανισμό σας αποκατάσταση-ξεκούραση. 


One thought on “Υπερπροπονηση

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *